קוסמטיקה רפואית – כל מה שרצית לדעת

מי לא רוצה עור חלק, נעים למגע, נקי וחף מפגמים? כדי להשיג עור כזה, עלייך לקבל את הטיפול הנכון, על ידי אנשי המקצוע הנכונים. הקוסמטיקה הרפואית מתמקדת בשלושה תחומים עיקריים – הזדקנות העור, פיגמנטציה ואקנה. בשונה מהקוסמטיקה הרגילה המתמקדת במריחת תכשירים, בפינוק העור ובטיפולים שאינם פולשניים, הקוסמטיקה הרפואית נותנת דגש על טיפול עמוק יותר, משמעותי יותר. לכן חשוב מאוד תהליך האבחון הראשוני, שאותו כדאי לעבור אצל הבן אדם המוכשר לכך. אנחנו כאן כדי לשפוך אור על כל תחום הקוסמטיקה הרפואית ואולי גם לעשות קצת סדר בבלגן.

צילום: Depositphotos

מהו ההבדל בין קוסמטיקה רפואית לקוסמטיקה רגילה?

ההבדל העיקרי בין קוסמטיקה רפואית לקוסמטיקה רגילה, הוא הצד הקליני שלה. הודות למחקרים קליניים שהוכיחו את השפעתם של חומרים פעילים בתכשירים קוסמטיים, הפכה הקוסמטיקה הרפואית, או הפרא־רפואית, למקצוע בפני עצמו.

טיפולים שנעשו בעבר על ידי אחיות מוסמכות, הועברו לטיפולן של קוסמטיקאיות שעברו הכשרה ארוכה, מעמיקה ויסודית הרבה יותר מההכשרה שעברו הקוסמטיקאיות האחרות. הידע הנדרש מהקוסמטיקאית הרפואית הוא ידע קליני, יכולת אבחון והבנה מעמיקה של פעילות העור והשפעת כל מערכות הגוף עליו. הקוסמטיקה הרפואית נדרשת לתת טיפול ארוך טווח, לא מדובר כאן רק בפינוק ויופי, אלא במענה אמיתי לבעיות אמיתיות בעור.

צילום: Burst | מאגר תמונות Pexels


מה הם החומרים הפעילים שכולם מדברים עליהם?

בוודאי שמעת את המונח "חומרים פעילים", אם זה בפרסומות השונות או על גבי תכשירים מסוימים. חומרים פעילים הם החומרים הקיימים בתכשירים קוסמטיים. מאחר שההגדרה המסורתית של הקוסמטיקה היא שתפקיד התכשירים האלו הוא להעניק לחות לעור, ההבדל הוא בעומק שאליו החומרים שבתכשיר הקוסמטי מסוגלים להגיע.

אם אנחנו מתייחסים רק לשכבה החיצונית של העור, מדובר בתכשיר קוסמטי בלבד, ללא חומרים פעילים. אך חדירה עמוקה יותר בעור הופכת את התכשיר הקוסמטי למעין תרופה שעלולה לגרום לתופעות לוואי, וחלקם אף מחויבים במרשם רופא או לפחות לפיקוח של רופא. לשם כך, הקוסמטיקאיות הרפואיות אשר מטפלות בעור שלך נדרשות להיות בקיאות גם במחקרים קליניים וכימיים האחראיים לפיתוחם של התכשירים האלו.

צילום: Karolina Grabowska | מאתר תמונות Pexels


לא כל קוסמטיקאית היא קוסמטיקאית רפואית

מאחר של קוסמטיקה הרפואית יש תפקיד משמעותי יותר באבחון, טיפול ומניעה של נזקי עור כמו כתמים, פיגמנטציה ואקנה, ואפילו של תהליכים טבעיים כמו הזדקנותו, המתבטאת בקמטים וצניחה, ודאי טרם הטיפול שמי שעומדת לטפל בך אכן עברה את ההכשרה המתאימה לכך. אל תתפשרי על מקצועיות. הקוסמטיקאית הרפואית נדרשת לתת מענה רחב היקף, ולא רק לפנק את העור, לכן בקשי לראות תעודה מטעם מוסד לימודי מוּכָּר.

לרוב התעודות האלו יהיו תלויות על הקירות בקליניקות השונות, אך אם את לא בטוחה באותנטיות של התעודות, היום בעידן האינטרנט ניתן לבדוק הכול בלחיצת כפתור. טיפול לא נכון עלול לעשות לך נזק יותר מאשר תועלת, לכן חשוב מאוד שתהיי תחת הידיים הנכונות.

מלבד הקוסמטיקה הרפואית והטיפולים השונים, מה עוד מומלץ לעשות כדי לשמור על העור?

מים. שתייה מרובה של מים. המים מהווים 75% מתכולת כל אחד מתאי גופנו ו-85% מתכולת תאי המוח, והם ללא ספק אחד הרכיבים החיוניים ביותר לתפקוד בריא ותקין של גופנו. למים יתרונות רבים, אך אלה הם המרכזיים בהקשר של שמירה על העור: כשאנחנו מקפידים על שתייה מרובה, אנו מקפידים על הזנת השכבות הפנימיות של עור בלחות, וכך נמנע מראה עור יבש ואף נעכב תהליכי הזדקנות בעור. כמו כן, המים מסייעים לוויסות הטמפרטורה של הגוף – ויסות לא תקין מייד ישתקף על עורנו ואף עשוי להזיק לו.

צילום: מאתר תמונות Depositphotos